15. Пад сценамі старажытных замкаў
1. Адкуль паходзіць назва зáмак?
Слова «зáмак» падобнае да слова «замо`к». Старажытныя ўмацаванні можна назваць замкáмі.
2. Для чаго будаваліся замкі?
Замкі будаваліся, каб абараніцца ад ворагаў.
3. Што ўразіла вас у паданні аб выратаванні князя Вітаўта з падзямелля Крэўскага замка?
Князь Вітаўт пераапрануўся ў жаночае адзенне служкі і збег з дапамогай жонкі.
4. Чым знакамітыя Мірскі і Нясвіжскі замкі?
Мірскі замак адноўлены і там прадстаўлены ўзоры мэблі, старажытнай зброі і іншых прадметаў. Нясвіжскі замак належаў роду Радзівілаў і меў багатыя калекцыі зброі, каштоўнасцяў, манет, абразоў і карцін.
5. У 16 стагоддзі Вялікае Княства Літоўскае і Польскае каралеўства аб’ядналіся ў новую дзяржаву. Як яна называлася?
Рэч Паспалітая.
***
Параўнайце мінулы і сучасны выгляд Мірскага і Нясвіжскага замкаў. Выкарыстайце малюнкі Напалеона Орды на с. 65 вучэбнага дапаможніка.
На малюнках Напалеона Орды бачны іх гістарычны выгляд. На сёння Мірскі замак адноўлены, а сучасны выгляд Нясвіжскага замка таксама часта рэстаўраваны.
***
1. Вызначце, чаму Гродзенскі замак меў незвычайную канструкцыю моста. Выкарыстайце малюнак на с. 63 вучэбнага дапаможніка.
Гродзенскі замак меў незвычайную канструкцыю моста, якая дазваляла лепш абараняць замак і забяспечваць сувязь паміж яго часткамі. На малюнку бачна, што мост узвышаўся над далінай, забяспечваючы надзейную пераправу і складанасць для патэнцыйных нападнікаў.
2. Апішыце ўмовы жыцця ў старажытным замку. Выкарыстайце малюнак на с. 61 вучэбнага дапаможніка.
На малюнку бачна, што ў старажытным замку былі шматузроўневыя вежы з рознымі памяшканнямі, у тым ліку для захоўвання рэчаў і харчоў. У замку меліся жылыя пакоі для людзей, а таксама былі месцы для жывёл, якіх трымалі ў двары. Замак быў умацаваны сценамі, што стварала абарончую бар'еру для абароны ад ворагаў.
3. Апішыце, як будавалася Сынкавіцкая царква-крэпасць. Выкарыстайце малюнак на с. 62 вучэбнага дапаможніка.
Малюнак паказвае, што будаўніцтва Сынкавіцкай царквы-крэпасці было маштабным і патрабавала вялікай колькасці работнікаў. Вежы будынка мелі ўмацавальную функцыю, а сцены былі тоўстымі і масіўнымі. На малюнку відаць працоўныя, якія займаюцца кладкай сцен і дахам, выкарыстоўваючы будаўнічыя рыштаванні. Асаблівая ўвага надавалася дэталям архітэктуры, ствараючы царкву як абарончае збудаванне.