142-143. Губаты

1. Якія эмоцыі, пачуцці і думкі выклікала ў вас гэта апавяданне?

Гэта апавяданне выклікала сум і спачуванне да Губатага, які прайшоў праз шмат цяжкасцей. Я адчуў радасць, калі ён знайшоў сяброў у сям’і лесніка, але і трывогу, калі ён вярнуўся ў лес і сутыкнуўся з небяспекай.

2. Уважліва прачытайце першую частку. Знайдзіце ў тэксце словы звароту лесніка да ласяняці. Якім чалавекам, мяркуючы па гэтых словах, уяўляецца вам ляснік?

Леснік звяртаецца да ласяняці ласкава і з клопатам: «маё цялятка», «беднае ты маё, бязвіннае». Ён уяўляецца добрым, спагадлівым чалавекам, які імкнецца дапамагчы жывёле.

3. Раскажыце пра жыццё Губатага ў сям’і лесніка. Адшукайце ў тэксце словы, пры дапамозе якіх аўтар перадае адчуванні і думкі Губатага.

Губаты жыў у сям’і лесніка, дзе яго любілі і даглядалі. Ён пасябраваў з дзецьмі, цялём, але не з каровай. Адчуванні Губатага перадаюцца праз словы: «змарылася», «заслязіліся вочы», «заплакаў», «засумаваў па цёплым хляве».

4. Разгледзьце малюнак на с. 133. Як адносіліся да ласяняці дзеці лесніка? Чаму бацька сказаў ім: «Добра вы робіце, дзеці, і нядобра...»? Раскрыйце сэнс гэтых слоў.

Дзеці лесніка адносіліся да ласяняці з любоўю і клопатам. Бацька сказаў, што добра, што яны клапоцяцца пра Губатага, але нядобра, што трымаюць яго ў неволі, бо ён павінен жыць у лесе.

5. Знайдзіце радкі пра першыя ўражанні Губатага ад жыцця на волі. Прачытайце іх уважліва. Пра што яны сведчаць?

Першыя ўражанні Губатага ад жыцця на волі былі змяшанымі: ён адчуваў свабоду, але і страх перад незнаёмым лесам. Гэта сведчыць пра яго нявопытнасць і страх перад невядомым.

6. Твор падзелены на часткі. Прыдумайце назву для кожнай з іх, коратка перакажыце змест. Якая з частак вас найбольш уразіла і чаму?

1. «Сустрэча з лесніком» – ласяня трапляе да лесніка пасля нападу ваўкоў.

2. «Жыццё ў сям’і» – Губаты жыве з лесніком і яго сям’ёй.

3. «Вяртанне ў лес» – Губатага адпускаюць на волю.

4. «Жыццё ў лесе» – Губаты прыстасоўваецца да жыцця ў пушчы.

5. «Сустрэча з небяспекай» – Губаты сутыкаецца з браканьерамі. Найбольш уразіла частка пра жыццё ў сям’і, бо яна паказвае, як людзі могуць клапаціцца пра жывёл.

7. Падрыхтуйце вуснае разгорнутае паведамленне пра Губатага, выкарыстоўваючы мастацкі тэкст. Як пейзажныя малюнкі дапамагаюць раскрыць адчуванні ласяняці?

Губаты – ласяня, якое прайшло праз шмат выпрабаванняў. Яго ранілі ваўкі, але леснік выратаваў яго. У сям’і лесніка ён знайшоў сяброў і клопат. Пейзажныя малюнкі дапамагаюць раскрыць адчуванні Губатага, паказваючы кантраст паміж бяспечным жыццём у сям’і і небяспекамі лесу.

8. Размясціце цытаты з твора ў адпаведнасці з развіццём сюжэта (трэнажор па апавяданні Генрыха Далідовіча «Губаты»).

9. Выкажыце свае меркаванні па праблеме ўзаемаадносін чалавека і жывых істот.

Узаемаадносіны чалавека і жывёл павінны быць заснаваны на ўзаемнай павазе і клопаце. Людзі павінны дапамагаць жывёлам, але таксама разумець, што яны павінны жыць у сваім натуральным асяроддзі.