139. Шпачыны канфуз

1. Хто галоўныя героі байкі?

Шпак і Арол.

2. Якімі яны паказаны ў творы? Прачытайце, як апісвае аўтар Шпака.

Шпак паказаны як птушка, якая мае слых, голас, душу і крылы для палёту. Ён лятаў і выводзіў свае ноты. Пасля падарожжа за мяжу, ён стаў імітаваць іншых птушак і забыў сваю мелодыю. Арол паказаны як мудрая птушка, якая прапануе Шпаку паказаць сваё ўменне і дае яму параду.

3. Як байкапісец адносіцца да сваіх герояў? Якія вобразныя словы і выразы дапамагаюць вам зразумець аўтарскія адносіны да іх? Як вы разумееце сэнс выразу «Запомнi, зapyбi сабе на дзюбе»?

Байкапісец адносіцца да Шпака з крытыкай і дакорам, а да Арла – з павагай і мудрасцю. Выраз «Запомнi, зapyбi сабе на дзюбе» азначае, што трэба добра запомніць важную параду.

4. За якія недахопы асуджаецца Шпак? Выберыце адзін адказ з прапанаваных: а) за гультайства; б) за лішняе майстэрства ў гукаперайманні; в) за адрачэнне ад сваёй роднай мовы і песні; г) за падарожжа за мяжу.

в) за адрачэнне ад сваёй роднай мовы і песні.

5. Як вы ставіцеся да паводзін Шпака?

Я лічу, што паводзіны Шпака паказваюць, як важна не забываць свае карані і быць сабой, нават калі ёсць спакуса пераймаць іншых.

6. Паразважайце, чалавека з якімі якасцямі паказаў аўтар у вобразе Шпака. Як вы разумееце сэнс гэтай байкі?

Аўтар паказаў чалавека, які забывае свае карані і імкнецца быць падобным да іншых, губляючы сваю індывідуальнасць. Сэнс байкі ў тым, што трэба шанаваць і не забываць свае традыцыі і культуру.

7. Якія словы ў творы з’яўляюцца вывадам, павучаннем? Прачытайце іх з захаваннем адпаведнай інтанацыі.

«Запомнi, зapyбi сабе на дзюбе: Хоць сто матываў іншых знай, А песняй роднаю, мой любы, — Не пагарджай!»

8. Якую важную думку аўтар імкнецца данесці да чытачоў?

Аўтар імкнецца данесці думку пра важнасць захавання сваёй ідэнтычнасці і культуры.

9. На якую тэму напісаны твор? Пры неабходнасці карыстайцеся слоўнікам-памочнікам для вызначэння тэм твораў (гл. форзац 2).

Твор напісаны на тэму захавання культурнай ідэнтычнасці і важнасці не забываць свае карані.

Творчае заданне

Паспрабуйце байку Эдуарда Валасевіча «Шпачыны канфуз» праінсцэніраваць. Вызначце дзеючых асоб, размяркуйце ў парах ролі. Разыграйце дыялогі.

Для інсцэніроўкі байкі патрэбныя два дзеючыя асобы: Шпак і Арол. Ролі можна размяркаваць у парах, каб адзін чалавек іграў Шпака, а другі – Арла. Разыграйце сцэну, дзе Арол прапануе Шпаку паказаць сваё ўменне, а потым дае яму параду.