128-129. Музыка-чарадзей
1. Як рэагавалі на ігранне музыкі жывёлы? Знайдзіце і прачытайце адпаведныя радкі ў казцы.
«Бывала, пасучы валоў, зробіць з лазы дудачку ды як зайграе, дык валы скубці траву перастаюць — натапыраць вушы ды слухаюць. У лесе птушкі прыціхнуць, нават жабы ў балоце не крумкаюць.»
2. Па якіх фактах, прыведзеных у творы, можна сцвярджаць, што музыка-чарадзей «што захоча, тое з сэрцам зробіць»? Знайдзіце і прачытайце іх.
«Скачуць людзі, скачуць коні, скачуць дрэвы ў дуброве, скачуць зоркі, скачуць хмаркі — усё скача і весяліцца. Такі быў той музыка-чарадзей: што захоча, тое з сэрцам зробіць.»
3. Назавіце рысы характару, якімі надзелены галоўны герой. Выберыце правільны адказ з прапанаваных: а) любоў да роднай прыроды; б) талент ігры на скрыпцы; в) імкненне дапамагаць простым людзям; г) імкненне да багацця, сквапнасць.
б) талент ігры на скрыпцы; в) імкненне дапамагаць простым людзям.
4. У чым заключаецца чарадзейная сіла музыкі?
Чарадзейная сіла музыкі заключаецца ў здольнасці зачароўваць і змяняць настрой людзей і жывёл, прымушаць іх забываць пра свае клопаты і радавацца.
5. Чаму казачнік даў магчымасць свайму герою выжыць і перамагчы паноў і чарцей?
Казачнік даў магчымасць герою выжыць і перамагчы, каб паказаць, што дабро і талент перамагаюць зло і несправядлівасць.
6. Вызначце асноўную думку гэтай казкі: а) прырода падуладна чалавеку; б) людзі заўсёды праяўляюць любоў да таленавітых музы́каў; в) сапраўднае мастацтва і таленавітыя людзі неўміручыя; г) дабро перамагае зло.
в) сапраўднае мастацтва і таленавітыя людзі неўміручыя; г) дабро перамагае зло.
7. Якая тэма з’яўляецца галоўнай у гэтым творы? Для пошуку адказу скарыстайцеся адпаведным слоўнікам-памочнікам (гл. форзац 2).
Галоўная тэма — сіла мастацтва і яго ўплыў на людзей і свет.
8. Прачытайце план. Ці ў такой паслядоўнасці адбываюцца падзеі ў казцы? Аднавіце правільную паслядоўнасць падзей у народным творы.
1. «Жыў некалі на свеце адзін музыка».
7. «Падрос музыка, зрабіў сабе скрыпачку».
3. «Надумалі паны са свету яго звесці».
4. «Наслалі на яго дванаццаць галодных ваўкоў».
5. «Не вытрымаў і вадзяны цар».
6. «Прывялі панічы музыку ў палац».
2. «...усё пекла ў шчэпкі разляцелася».