103. Як з’явіўся апостраф
1. Складзіце 1-2 пытанні па змесце прачытанай казкі. Пачніце іх словамі: калі, дзе, чаму, хто, у каго, як, якую.
Калі словы ўпершыню пачулі Вецер? Як Дзеяслоў упрыгожыў словы?
2. Знайдзіце ў казцы зачын. Якія малюнкі вы ўяўлялі падчас яго чытання? Вусна апішыце іх.
Зачын казкі пачынаецца з апісання сівых туманаў, якія ахінаюць зямлю і ведаюць усе яе таямніцы. Падчас чытання гэтага фрагмента я ўяўляў густыя туманы, якія павольна плывуць над зямлёй, ствараючы адчуванне спакою і таямнічасці.
3. Знайдзіце ў зачыне словы, ужытыя ў пераносным значэнні. Якую ролю яны тут адыгрываюць?
Ужыты ў пераносным значэнні: «сівыя туманы», «калыханкі», «вераценца спявае» . Яны ствараюць вобраз містычнай і чароўнай атмасферы, якая падрыхтоўвае чытача да казачнай гісторыі.
4. Што найбольш турбавала словы, якія жылі ў куфэрку? Аб чым гэта сведчыць?
Словы турбавала тое, што яны не ведалі, дзеля чаго створаныя, і маркоціліся ад гэтага. Гэта сведчыць аб іх жаданні знайсці сваё прызначэнне і быць карыснымі.
5. Што зрабіў Вецер, пачуўшы гамонку слоў? Прачытайце дыялог, які адбыўся паміж Ветрам і словамі.
Вецер адчыніў куфэрак, у якім жылі словы, і паабяцаў дапамагчы ім знайсці сваё прызначэнне.
— Не ваша гэта доля — нудзіцца тут, далёка ад свету, на востраве, згубленым у моры-акіяне. Ваша доля — па зямлі рассыпацца, усяму на ёй імёны даць.
— А як жа мы даведаемся, куды ісці? — занепакоіліся словы.
— Э, не турбуйцеся! — сказаў Вецер. — Спачатку куфэрак адчыню, а пасля падумаем.
6. Якім вам уяўляецца Дзеяслоў? Як аднёсся ён да праблем сваякоў? Пракаменціруйце аўтарскае стаўленне да Дзеяслова, спасылаючыся на тэкст.
Дзеяслоў уяўляецца актыўным і руплівым. Ён адразу ж узяўся за працу, каб дапамагчы сваім сваякам знайсці сваё месца ў свеце. Аўтар ставіцца да Дзеяслова з павагай і захапленнем, называючы яго «адвечным рупліўцам», які ведае, чым заняць словы.
7. Знайдзіце ў казцы сказ, у якім адлюстравана яе асноўная думка.
«Ваша доля — па зямлі рассыпацца, усяму на ёй імёны даць.»
8. Перастаўце пункты плана так, каб ён адлюстроўваў правільны парадак апісаных у казцы падзей.
3. Адна гісторыя.
5. У куфэрку.
1. Дапамога мудрага Ветру.
6. Знаёмства з Дзеясловам.
4. Добрыя справы Дзеяслова.
2. Самы дарагі скарб.