202. Жураўліны крык. Пытанні і заданні да частак 1–4, 6–13, 14–19

Пытанні і заданні да частак 1–4

1. Якія акалічнасці жыцця пісьменніка паслужылі або маглі паслужыць матэрыялам для стварэння аповесці «Жураўліны крык»?

У аповесці «Жураўліны крык» можна ўбачыць адлюстраванне вопыту Васіля Быкава, які сам быў удзельнікам Вялікай Айчыннай вайны і перажыў ваенныя падзеі. Яго асабістыя ўспаміны і перажыванні маглі служыць матэрыялам для стварэння аповесці, дзе паказаныя суровая праўда вайны, мужнасць і патрыятызм салдат, іх адданасць і гатоўнасць выконваць абавязак перад Радзімай.

2. Якая мэта стаяла перад шасцю салдатамі на пераездзе? Ці магчыма яе было дасягнуць?

Перад шасцю салдатамі стаяла задача перакрыць дарогу на суткі, каб затрымаць праціўніка. Такую мэту было цяжка, але тэарэтычна магчыма дасягнуць, паколькі яны атрымалі адпаведныя загады і мелі амуніцыю, але не мелі дастаткова людзей і інструментаў для выканання задачы.

3. Навошта пісьменнік так дэталёва малюе карціну развітання камбата з байцамі?

Дэталёвае апісанне развітання камбата з байцамі магло мець мэту паказаць сувязь і ўзаемаразуменне паміж камандзірам і падначаленымі, глыбіню іх перажыванняў, а таксама адчуванне сумеснай адказнасці і небяспекі, якая іх чакае.

4. Ці ёсць у апісанні прыроды прадчуванне таго, што чакае салдат?

Так, у апісанні прыроды прысутнічае прадчуванне надыходзячых выпрабаванняў і трывог. Апісанне мрачнай, халоднай восеньскай прыроды, шуму ветру і змянення надвор'я служаць як фон для падзей, што разгортваюцца, і адлюстроўваюць агульную атмасферу напружанасці і ачаквання.

5. Ахарактарызуйце паводзіны Пшанічнага на пераездзе і выкажыце сваё стаўленне да іх.

Пшанічны на пераездзе паводзіць сябе неадназначна. Спачатку ён актыўна ўдзельнічае ў працы, але пасля прымае рашэнне здацца ў палон да ворага, бо вырашыў, што яго жыццё даражэй за ўсё. Стаўленне да паводзін Пшанічнага можа быць асуджальным, бо ў час, калі яго таварышы працуюць і рыхтуюцца да абароны, ён выбірае здраду.

6. Як вы ацэньваеце злосны зварот Карпенкі да байцоў? Чаму ён выбраў такі тон размовы?

Злосны зварот Карпенкі да байцоў можа быць абумоўлены сітуацыяй экстрэмальнай напружанасці і жаданнем мабілізаваць іх на выкананне задачы. Хоць такі тон размовы можа здацца занадта жорсткім, ён магчыма быў выкарыстаны для дасягнення максімальнай засяроджанасці і дысцыпліны сярод салдат, улічваючы складанасць і небяспеку абставін.

Пытанні і заданні да частак 6–13

1. Якімі вам уяўляюцца героі пры першасным знаёмстве? Хто з іх больш спадабаўся і чаму?

Героі тэксту ўяўляюцца мне смелымі і рознымі па характары людзьмі, якія апынуліся ў складаных абставінах вайны. Больш за ўсіх спадабаўся Глечык, бо ён паказаўся мне больш чалавечным і эмацыйным, шчыра перажывае за сваю маці, якая засталася ў варожым палоне адна.

2. З якой мэтай пісьменнік так падрабязна апісвае жыццё байца Пшанічнага ў даваенны час?

Пісьменнік малюе падрабязнасці жыцця байца Пшанічнага ў даваенны час, каб паказаць, як вайна змяніла жыццё звычайных людзей, іх планы і мары. Гэта дапамагае чытачу лепш зразумець індывідуальныя перажыванні і матывацыі персанажаў, а таксама раскрыць іх характары.

3. За што Глечык хоча папрасіць прабачэння ў сваёй маці, якая засталася ў варожым палоне адна?

Глечык хоча папрасіць прабачэння ў сваёй маці за сваю няўважлівасць і вырашэнне пакінуць дом. Ён адчувае віну за тое, што не зразумеў і не прыняў яе патрэбу ў асабістым шчасці і зрабіў выбар, які прывёў да іх разлукі.

4. Чаму Карпенка са шкадаваннем думаў пра Фішара?

Карпенка са шкадаваннем думаў пра Фішара, бо камандзір адчуваў, што Фішар — інтэлігент, чалавек не прызвычаены да тяжкасцяў і небяспек ваеннага жыцця, слабы і кволы. Карпенка трывожыўся, што Фішар можа не справіцца з задачамі і выклікамі, якія іх чакаюць.

5. Як ставіцца аўтар да сваіх герояў?

Аўтар ставіцца да сваіх герояў з глыбокім спачуваннем і разуменнем. Ён дэталёва апісвае іх думкі, перажыванні і матывацыі, паказваючы іх чалавечнасць і слабасці. Гэтая стаўленне сведчыць аб жаданні аўтара паказаць складанасць чалавечых душ у кантэксце вайны і маральных выбараў, перад якімі яны стаяць.

Пытанні і заданні да частак 14–19

1. Як бы вы растлумачылі паводзіны Пшанічнага і Аўсеева ў крытычнай сітуацыі? Знайдзіце адказ на гэта пытанне ў іх даваенным жыцці.

Паводзіны Пшанічнага і Аўсеева ў крытычнай сітуацыі можна растлумачыць як вынік іх даваеннага жыцця і характару. Пшанічны, які быў звыклы да спакойнага жыцця і не меў вайсковага досведу, не здолеў вытрымаць псіхалагічнага ціску і страху перад смерцю, што прывяло яго да рашэння ўцячы з пераезда і здацца ў палон. Аўсееў жа, які меў цяжкасці ў даваенным жыцці і быў звыклы выжываць у складаных умовах, спрабаваў знайсці шлях да паратунку, нават калі гэта азначала здраду таварышам. Яго рашэнне ўцячы можна зразумець як спробу выратаваць сваё жыццё, але яно супярэчыць салдацкаму абавязку і таварыскай салідарнасці.

2. Чым кіруецца Пшанічны пры прыняцці рашэння ўцячы з пераезда і здацца ў палон немцам? Ці можна зразумець логіку яго паводзін?

Пшанічны кіруецца жаданнем выжыць і страхам перад смерцю. Яго логіку паводзін можна зразумець, бо інстынкт самазахавання ў крытычных сітуацыях можа прымусіць чалавека дзейнічаць супраць сваіх маральных перакананняў і абавязкаў. Аднак, паддаючыся гэтаму страху, ён здраджвае таварышаў і салдацкі абавязак.

3. Як можна ахарактарызаваць учынак Фішара ў апошнія моманты яго жыцця? Якім вам уяўляецца гэты чалавек?

Учынак Фішара ў апошнія моманты яго жыцця можна ахарактарызаваць як гераічны і самаахвярны. Нягледзячы на сваю блізарукасць і немагчымасць трапіць у ворагаў, ён не страціў рашучасці і выконваў свой абавязак да канца. Фішар уяўляецца чалавекам са слабым здароўем, але моцным духам, які, у адрозненне ад Пшанічнага і Аўсеева, застаўся верным сваім прынцыпам і таварышам.

Працяг на наступнай старонцы