27-30. Паўтараем, падагульняем, разважаем...

Ведаем...

1. Якія з названых твораў з’яўляюцца казкамі, які — вершам, які — байкай?

а) «Фанабэрысты Мухамор» — байка;

б) «Стары бацька» — казка;

в) «Калыханка маме» — верш;

г) «Верныя сябры» — казка.

2. Вылучыце галоўных герояў з ліку названых. З якіх яны твораў?

а) Сын, стары бацька, суседзі — з казкі «Стары бацька»;

б) Заяц, Вожык, Вавёрка і Воўк — з казкі «Верныя сябры»;

в) Вожык, яго матуля і дзяўчынка — з казкі «Хітрун»;

г) Мухамор і Падасінавічак — з байкі «Фанабэрысты Мухамор».

3. Вызначце, пра герояў якіх твораў гаворыцца ў наступных урыўках:

а) Такая клапатлівая, ласкавая яна, як веснавое сонейка, як цёплая вясна — гэта пра першую настаўніцу з твора «Першая настаўніца».

б) А я над вамі ўciмi — iмператap! Хто задае ў модзе тон? Хто адусюль відзён? Явыглядпрыгажэйшызпрыгажэйшых маю... — гэта пра Мухамора з байкі «Фанабэрысты Мухамор».

в) Любоў нябёсы над табой трымае, Любоўю зораць дні ў тваім акне. Прыляж, мая ўсмешлівая мама, Спяю табе, як ты спявала мне. — гэта пра маму з верша «Калыханка маме».

4. Прачытайце рысы характару. Хто з герояў пералічаных твораў надзелены імі?

1) ганарыстасць – а) байка «Фанабэрысты Мухамор»

2) добразычлівасць, бязмежная любоў да маці – г) верш «Калыханка маме»

3) хітрасць – в) казка «Хітрун»

4) паважлівасць і ўдзячнасць чалавеку за набытыя веды і станаўленне характару – б) верш «Першая настаўніца»

5. Хто з герояў вывучаных твораў паводзіў сябе наступным чынам?

1) Вожык з казкі «Хітрун» – в) адлучыўся з дому без дазволу маці і падмануў яе

2) Вожык і Заяц з казкі «Верныя сябры» – г) ратавалі адзін аднаго ад Ваўка

3) бацька з казкі «Стары бацька» – а) дапамог сям’і сына выжыць у цяжкую часіну

4) Мухамор з байкі «Фанабэрысты Мухамор» – б) выхваляўся перад іншымі сваёй асобай

6. Вызначце тры асаблівасці байкі з ліку прапанаваных:

а) найчасцей мае вершаваную форму;

б) галоўнымі героямі звычайна з’яўляюцца жывёлы;

г) ёсць мараль, вывад, урок з чаго-небудзь.

7. Аднавіце прыказкі, злучыўшы іх часткі.

1) Скажы мне, хто твае сябры, – в) я скажу, хто ты сам.

2) З кім павядзешся, – а) ад таго і набярэшся.

3) Не той друг, хто мёдам мажа, – б) а той, хто праўду кажа.

4) Новых сяброў набывай, – г) а старых не забывай.

8. Узгадайце змест казкі «Стары бацька». Прачытайце план.

У якой паслядоўнасці павінны ісці пункты плана ў адпаведнасці са зместам казкі? Што патрэбна зрабіць, каб план адпавядаў тэксту?

Для таго, каб план адпавядаў зместу казкі, трэба памяняць месцамі пункты 6 і 7 — спачатку сын раскрывае свой сакрэт аднавяскоўцам, а потым адбываецца змена ў адносінах да старых бацькоў у супольнасці.

Разважаем...

1. Які з твораў гэтага раздзела вам спадабаўся і запомніўся найбольш? Абгрунтуйце свой выбар.

Мне найбольш спадабалася і запомнілася казка «Стары бацька». Гэта гісторыя пра любоў і павагу да старэйшых, пра тое, як важна не забываць пра тых, хто даглядаў за намі і накіроўваў нас у дзяцінстве. Гэтая казка паказвае, як важна слухаць парады старэйшых і цаніць іх мудрасць, бо яна можа дапамагчы ў самых цяжкіх сітуацыях. Гісторыя аб сыне, які захаваў свайго бацьку і атрымаў ад яго парады, якія дапамаглі выжыць усёй сям'і, даказвае, што дабрыня і вернасць сямейным каштоўнасцям узнагароджваюцца. Гэта вельмі цёплая і пазнавальная гісторыя, якая падкрэслівае значнасць сувязі пакаленняў.

2. Чаму беларускія пісьменнікі ў сваіх творах апавядаюць пра дабрыню, спагаду, працавітасць, мудрасць людзей?

Беларускія пісьменнікі апавядаюць у сваіх творах пра дабрыню, спагаду, працавітасць, мудрасць людзей, бо гэтыя якасці з'яўляюцца важнымі каштоўнасцямі ў беларускай культуры і гісторыі. Гэтыя рысы характару адлюстроўваюць традыцыйныя беларускія вартасці, такія як супрацоўнасць, сямейныя звязі, павага да старэйшых і любоў да роднай зямлі. Праз свае творы пісьменнікі хочуць перадаць чытачам гэтыя ідэалы, паказаць узоры для наследавання і выхаваць пачуццё адказнасці за свае ўчынкі, спагадлівасць і дабрыню. Гэта спосаб заахвоціць людзей думаць аб значнасці сваіх дзеянняў як для іх саміх, так і для грамадства ў цэлым.