96-97

1. Што расказаў пра сябе і сваю сям'ю аўтар-апавядальнік?

Аўтар расказаў, што ён вырашыў не ісці па шляху сваёй сям'і і стаў мастаком-анімалістам, хоць яго бацька, дзед, прадзед і дзядзькі з бацькавага боку былі ляснічымі, лесаводамі ці іншым чынам звязаны з лесам і навукай аб лесе.

2. Дзе прайшло дзяцінства Сяргея? Як ён апісвае свой дом і лясніцтва? Што можна сказаць паводле гэтых апісанняў пра асобу самога апавядальніка?

Дзяцінства Сяргея прайшло на ўскраіне, у старым доме лясніцтва, аддаленым ад іх дома. Ён апісвае свой дом як месца, поўнае жывёлін, і лясніцтва з чырвоным лісцем восенню і шчапяным дахам, які пяшчотна серабрыўся ў зімку. Гэта паказвае яго любоў да прыроды, жывёл і ўспамінаў пра дзяцінства.

3. Чым быў асабліва ўражаны хлопчык пры першай сустрэчы з медзведзяняткам? Як у сям’і ляснічага паставіліся да Бурыка? Чаму?

Хлопчык быў уражаны маленькім памерам і вачыма медзведзянятка, што выглядалі з блакітнай каламуццю. У сям'і ляснічага да Бурыка паставіліся з спачуваннем, нягледзячы на няўхвальнае стаўленне бацькі да палявання на мядзведзяў, яное ўсё роўна вырашылі выхаваць мядзведзяня.

4. Прыгадайце выразныя падрабязнасці, як рос Бурык, чым любіў займацца.

Бурык рос, хутка пачаў расці, як на дражджах, еў крышаныя яйкі і мёд, спаў у мезанінным закутку на старым кажусе, любіў гуляць, караскацца на аконных занавесках і гайдацца, а таксама разрываць сшыткі і гуляць з імі.

5. Раскажыце пра дружбу хлопчыка з мядзведзем, пра смешныя здарэнні з Бурыкам.

Дружба хлопчыка з Бурыкам была моцнай; хлопчык вадзіў мядзведзя ў школу, купаўся з ім у Водры. Смешныя здарэнні ўключалі моманты, калі Бурык зграбаў куры, закапаў іх за будкай, альбо як ён спалохаў баб, якія збіралі зёлкі.

6. Якім мядзведжым уменням людзі спецыяльна навучалі Бурыка, каб ён прызвычайваўся да лесу? Як Бурык там адчуваў сябе?

Людзі навучалі Бурыка знаходзіць ежу ў лесе, кормячы яго чарвякамі і лічынкамі, а таксама выкарыстоўваць мурашнікі для атрымання мурашак. Спачатку Бурык баяўся лесу, але паступова прызвычаіўся і пачаў адчуваць сябе ў ім камфортна.

7. Па чым сумаваў Бурык начамі? Пракаменціруйце словы аўта­­ра: Тут і я зразумеў, што азначае ланцуг... Чаму было неабходна вярнуць мядзведзя ў лес?

Бурык сумаваў па хлопчыку і часта квіліў начамі. Аўтар зразумеў, што азначае ланцуг, калі ўбачыў, як Бурык ляжаў, паклаўшы галаву на лапы, і адчуў бессілле і абмежаванасць свабоды звяра. Бурыку было неабходна вярнуцца ў лес для яго натуральнай асяроддзя і свабоды.

8. Раскажыце пра апошнюю сустрэчу Сяргея з мядзведзем. Пра якую будучыню для Бурыка марыў Сяргей? Прачытайце адпаведныя радкі з тэксту.

Апошняя сустрэча Сяргея з Бурыкам адбылася ў лесе, калі яны выпусцілі яго на свабоду. Сяргей марыў, што Бурык стане мацёрым мядзведзем, меў жонку і дзяцей, і мірна заснуў ад старасці на сонечным схіле. «Мне было да болю шкада расставацца, але я разумеў, што мядзведзя майго цягне да сябе падобных і яму там будзе лепей, чым сярод нас. Усё ж ён быў народжаны для свабоды.»

9. Прыдумайце свой працяг гісторыі пра Бурыка.

Праз некалькі гадоў, калі Сяргей наведаў той жа лес у пошуках натхнення для сваіх карцін, ён наткнуўся на мядзведзя, дзіўна падобнага на Бурыка. Жывёла не спалохалася чалавека, нібы даведаўшыся ў ім старога сябра. Сяргею прадставілася магчымасць назіраць за мядзведзем і яго сям'ёй здалёку, што натхніла яго на стварэнне серыі маляўнічых прац аб жыцці дзікіх жывёл у іх натуральным асяроддзі пасялення.

10. Чым твор Уладзіміра Караткевіча ўзбагаціў вашы веды і ўяўленні пра свет прыроды?

Праца ўзбагаціла веды аб тым, як чалавек можа ўзаемадзейнічаць з жывой прыродай і жывёламі, паказала важнасць свабоды і прыроднага асяроддзя для дзікіх жывёл, а таксама наступствы ўмяшання чалавека ў жыццё дзікай прыроды.

11. Над якімі пытаннямі прапануе задумацца пісьменнік, калі расказвае пра сяброўства чалавека і жывёлы?

Пісьменнік прапануе задумацца над пытаннямі адказнасці чалавека за дзікіх жывёл, якіх ён прыручыць, аб важнасці прадастаўлення ім магчымасці жыць у натуральным асяроддзі пасялення, а таксама над агульнай тэмай адносін чалавека з прыродай, якія павінны быць гарманічнымі і паважлівымі.