154-156
1. Калі адбываецца дзеянне, пра якое апавядаецца ў творы? Якія выразныя прыметы часу сведчаць пра гэта?
Дзеянне апавядання адбываецца ў будучыні, пра што сведчаць апісанні выкарыстання розных тэхналагічных прылад і прысутнасць элементаў, якія здаюцца фантастычнымі для сучаснага часу (напрыклад, электраўсыпляльнік, тэлепрыёмнік з электроннай настройкай, кібернетычныя прылады).
2. Пра што марылі, чым захапляліся вучні гэтай незвычайнай школы?
Вучні гэтай школы марылі аб касмічных падарожжах і захапляліся вывучэннем космасу, а таксама раскрыццём таямніц атрыманага металічнага прадмета, які выпраменьваў невядомыя сігналы.
3. Чым вабіла сяброў таямнічае лясное возера?
Таямнічае лясное возера вабіла сяброў магчымасцю адкрыцця і даследавання невядомага. Яно мела незвычайны колер вады і было часткова знаходзіцца пад зямлёй, што расцягвала памежы звычайнага і прыводзіла да знаходжання старажытных развалін.
4. Каб нанесці на карту лясное возера, героямі былі прароблены пэўныя вымярэнні. Ці правільна героі вылічылі перыметр возера? Як вы гэта можаце праверыць?
Выснова аб правільнасці вылічэння перыметра возера можна праверыць, разлічыўшы яго на аснове згаданых у тэксце дадзеных (тысяча шэсцьсот дваццаць крокаў, якія прыкладна роўныя паўтара кіламетрам). Калі лічыць давжыню кроку прыкладна 0.75 метра, перыметр можа быць разлічаны як 1620 ∙ 0.75 = 1215 метраў, што дастаткова блізка да ацэначнай даўжыні ў паўтара кіламетра.
5. Падрабязна перакажыце гісторыю Віцевага падарожжа на возера, «падобнае на кавалак глыбокага космасу».
Гісторыя Віцевага падарожжа на возера апісвае яго даследаванне падводных руін, якія ён лічыць застаткамі дрэўняга паселішча. Ён выкарыстоўвае акваланг для даследавання падводнага свету і знаходзіць металічны прадмет, які пазней апынуўся здольным выпраменьваць сігналы.
6. Якія таямніцы хаваў прадмет касмічнага паходжання, падобны да лісціка таполі? Знайдзіце ў творы апісанне, якое раскрывае магчымасці металічнага прадмета.
Таямніцы металічнага прадмета заключаюцца ў яго здольнасці выпраменьваць сігналы, якія могуць быць прыняты спецыяльнай тэхнікай. Гэтае выпраменьванне дазволіла перадаць візуальную інфармацыю аб дрэўняй цывілізацыі, якая магла існаваць на Зямлі або мець касмічнае паходжанне.
7. Дакажыце, што ў аснову пабудовы твора пакладзены аповед.
У аснове пабудовы твора ляжыць аповед пра прыгоды і даследаванні галоўных герояў, іх захапленні і спробы раскрыць таямніцы возера і металічнага прадмета.
8. Вызначце жанр твора. Што дазваляе аднесці «Лісцік серабрыстай таполі» да фантастычных твораў?
Жанр твора – фантастыка. Элементы фантастыкі выяўляюцца ў здольнасцях металічнага прадмета выпраменьваць невядомыя сігналы, а таксама ў апісанні тэхналагічных прылад будучыні. Фантастыка паказвае неверагоднае як сапраўднае, а сапраўднае – як неверагоднае, раскрываючы тэму магчымых знаходак і тэхналогій будучыні.
9. Прыгадайце клятву, якую далі сябры, і прыдумайце працяг апавядання з элементамі нерэальнага, фантастычнага, але магчымага і здзяйсняльнага. Каб вам было лягчэй уявіць таямнічы космас, разгледзьце цыкл рэпрадукцый карцін Язэпа Драздовіча «Вечар у пустэльні на Марсе», «Трывеж. Панарама месячнага горада». Пачаць свой аповед можна па-рознаму, напрыклад, так:
— Паслухай, — пачуўся ў цемры даволі высокі, нават крыху напалоханы хлапечы голас, — як бы ты сябе адчуваў, каб зараз нечакана з’явіўся касмічны карабель з іншаплане цянамі?
— Відаць, у мяне захапіла б дух, — пачуўся другі, ніжэйшы і грубейшы, голас.
— Вось і я прыблізна тое ж перажыў, калі ўчора, з самай раніцы, да мяне ў пакой...
Пасля таго, як хлопцы далі клятву шукаць таямніцы металічнага лісціка, яны працягвалі свае даследаванні ў дарослым узросце, кожны ў сваёй галіне. З дапамогай сучасных тэхналогій, яны адкрылі пад вадой глыбокія падводныя карыдоры і камеру з артэфактамі, здольнымі збіраць энергію космасу.
Адзін з артэфактаў, падобны на знайдзены раней лісцік, адчыніў ім дарогу да касмічнай цывілізацыі, якая аднакі адправіла лісцік на Зямлю. Гэтая цывілізацыя ўсталявала з імі кантакт не для заваёвы, а для дзялення ведамі і тэхналогіямі, адкрываючы новы этап у развіцці чалавецтва. Так, дзяцінстваў сон пра касмас ператварыўся ў рэальнасць, даказаўшы сілу мары і навуковага даследавання.
10. Фантастычныя творы карысталіся і карыстаюцца вялікай папулярнасцю сярод чытачоў. Выступіце ў ролі супрацоўніка выдавецтва. Падрыхтуйце водгук на апавяданне Уладзіміра Шыціка «Лісцік серабрыстай таполі». Ваша задача — пазнаёміць з аўтарам, тэмай і ідэяй твора, яго героямі, выказаць свае адносіны да персанажаў апавядання і ацаніць падзеі. Канчатковая мэта — заінтрыгаваць чытачоў, зацікавіць іх творчасцю пісьменніка.
Аповяд Уладзіміра Шыціка «Лісцік серабрыстай таполі» – выдатны ўзор фэнтэзійнай літаратуры, у якой адносна выдатна спалучаюцца навуковая фантастыка з элементамі прыгод. Праца прысвечана важнасці навуковых даследаванняў і марам аб касмічных падарожжах праз прызму хобі і даследчых інтарэсаў групы школьных сяброў.
Аўтар прапануе чытачам паглыбіцца ў інтрыгуючы сюжэт аб пошуках і адкрыццях, якія вядуць да магчымасці зносін з іншапланетнымі цывілізацыямі. Элементы фантастыкі ў творы не толькі забаўляюць, але і стымулююць уяўленне, падкрэсліваючы важнасць навуковага прагрэсу і смеласці даследавання нязведанага.
«Лісцік серабрыстай таполі» ўражвае і прымушае задумацца аб магчымасцях будучыні, што робіць яго ідэальным для шырокага круга чытачоў. Яго можна рэкамендаваць як маладой, так і дарослай аўдыторыі, якая шукае літаратуру не толькі для разважання, але і прадмета для разважанняў над вялікімі ідэямі.