13

Пра які лёс, на вашу думку, марыць герой?

Герой марыць пра невядомы лёс, які чакае яго па той бок сіняга мора.

Патлумачце выдзеленыя паэтычныя радкі.

Радкі «Так і жыў ён, гадаваўся, // Бы пры сцежцы той гарох» азначаюць, што хлопчык жыў у сваіх марах і марыў пра жыццё прыгожае і свабоднае.

1. Якім вы ўяўляеце Сымонку? Намалюйце яго слоўны партрэт.

Сымонка – хлопчык асобны і непадобны да іншых дзяцей. У яго ў вачах бліскае думка, на губках – смех. Ён увесь замысловіць і мае свой унутраны свет.

2. Як успрымае хлопчык навакольны свет, розныя з’явы прыроды? Якімі паэтычнымі тропамі і прыёмамі (эпітэтам, метафарай, адухаўленнем, параўнаннем) карыстаўся Якуб Колас, паказва ючы прыроду ва ўспрыманні Сымонкі? Прывядзіце прыклады з твора.

Хлопчык Сымонка ўспрымае навакольны свет з вялікім захапленнем і чутлівасцю. Якуб Колас карыстаецца эпітэтамі, метафарамі, адухаўленнем і параўнаннямі, каб паказаць яго ўспрыманне прыроды. Напрыклад, ён апісвае, як хлопчык «ловіць сэрцам спеў прыгожы», «як зазвоняць, заіграюць мушкі, конікі, жучкі» і як «галоўкай заківаюць, засмяюцца васількі».

3. З дапамогай эпітэтаў і метафар, выкарыстаных аўтарам, паспрабуйце апісаць стан Сымонкі, калі ён у летні дзень «на каменьчык сядзе ў збожжы, // Не схіснецца і маўчыць» або назірае за адлётам жураўлёў.

Стан Сымонкі, калі ён сядзіць у збожжы і маўчыць, апісваецца эпітэтамі і метафарамі: «не схіснецца і маўчыць», «заміраў тады хлапчынка». Гэты стан адлюстроўвае спакой і ўзгодненасць хлопчыка з прыродай.

4. Як бы вы назвалі незвычайную ўспрымальнасць хлопчыка, яго тонкае адчуванне хараства навакольнага свету з усімі фарбамі і гукамі? Прыгадайце надзеленых такімі ж здольнасцямі, як у Сымонкі, літаратурных герояў з твораў рускай літара туры.

Незвычайная ўспрымальнасць хлопчыка, яго тонкае адчуванне хараства навакольнага свету можна назваць «паэтычнай душой» або «музычным сэрцам«. Літаратурныя героі з такімі ж здольнасцямі ўключаюць, напрыклад, Міхаіла Лермантаўа з твора «Герой нашага часу» або Еўгенія Онегіна з твора Александра Пушкіна.

5. Прачытайце эпіграф. Пацвердзіце словамі з урыўка выказванне Максіма Багдановіча.

Эпіграф, выказаны Максімам Багдановічам, стверджае, што Якуб Колас выяўляе ў сваіх творах беларускую прыроду з усімі яе паэтычнымі асаблівасцямі.

6. Знайдзіце ў інфармацыйнай прасторы і праслухайце ўрывак з музычнай паэмы «Сымон-музыка» Валерыя Іванова, напісанай для аркестра беларускіх народных інструментаў. Ці выклікае ён пачуцці і эмоцыі, сугучныя тым, якія ўзніклі пры чытанні ўрыўка «У яго быў свет цікавы...»?

Урывак з музычнай паэмы «Сымон-музыка» Валерыя Іванова вызывае падобныя эмоцыі і пачуцці, якія ўзніклі пры чытанні твора Якуба Коласа. Гэты музычны ўрывак перадае прыгожасць і свабоду прыроды, якую адчувае Сымонка.

9. Як талент можа дапамагчы ў час вучобы ў школе і пры выбары будучай прафесіі?

Талент можа дапамагчы ў час вучобы ў школе і пры выбары будучай прафесіі, бо ён дазваляе асабістасці развівацца ў пэўным напрамку, знаходзіць задавальненне ў творчасці і прыкладаць большы натхненне і энергіі ў навучанне і працу.